zondag 30 september 2012

Vedi Napoli e poi muori

“Madonna!” , riep ik, toen PSV bij het UEFA-balletjestrekgala aan Napoli werd gekoppeld. Dolblij was ik. Kans om mijn Hollandse clubje in mijn tijdelijke thuisland te zien spelen. Italiaanse tegenstanders vind ik altijd prachtig, wat dat betreft staan we in Eindhoven alweer een tijdje droog (Sampdoria, 2010).

In de echo van mijn gejuich realiseerde ik me dat Napoli wel een ijzersterke tegenstander is. Mooie duels, maar weinig kans op punten voor PSV. Eind augustus zag ik beide ploegen als kandidaat-finalist in deze editie van de Europa League. Nu ik de verdediging van PSV een paar keer heb zien zwalken, staat nog maar de helft van die gedachte overeind. Andere redenen waarom PSV het donderdag heel lastig krijgt.


  • Napoli is titelkandidaat in de Serie A, toch een van de beste vier competities ter wereld. De azzurri zijn medekoploper, samen met Juventus. 

  • Vorig jaar had Chelsea een verlenging nodig om Napoli in de kwartfinale van de Champions League uit te schakelen. Napoli speelde aanvallend, gedurfd en was niet minder. Dat elftal bleef vrijwel in tact: Lavezzi vertrok naar PSG en Gargano naar Inter.

  • Het is te verwachten dat trainer Mazzarri een aantal spelers gaat sparen. De scudetto is altijd belangrijker voor Italiaanse ploegen dan de Europa League. Wie het als een voordeel ziet dat Napoli een B-elftal opstelt, komt bedrogen uit: de vorige poulewedstrijd startte geen van de elf basisspelers en werd AIK met 4-0 weggepoetst. De reserves willen zich bewijzen.

  • In het verlengde daarvan: sterspeler Hamsik is geschorst. Hij wordt waarschijnlijk vervangen door Eduardo Vargas of Blerim Dzemaili, die beiden scoorden in het vorige EL-duel.

  • Napoli heeft Edinson Cavani, de man van 60 miljoen, veruit de beste spits van Italië. De Uruguayaan is snel, sterk, verdedigt mee, zet zelf kansen op, kan koppen en scoorde al zeven keer in de competitie. Smullen geblazen als hij speelt. 

  • Als dat niet het geval is, speelt in principe Lorenzo Insigne: na Balotelli het grootste aanvallende talent van Italië. Naam om te onthouden. 

  • Napoli speelt 3-4-1-2, dus met twee spelers aan de zijkant die het hele veld ‘overvleugelen’. Normaal gesproken zijn dat Maggio en Zuniga. Hun schoenen zijn aan het eind van de wedstrijd wit van het krijt omdat ze steeds langs de lijn spelen. PSV moet dus kiezen: of Narsingh en Mertens moeten continue achteruit, of Hutchinson en Willems moeten vooruit met ruimte in hun rug, waar twee beweeglijke spitsen en een nummer 10 zich kapot om zullen lachen. 

  • Drie verdedigers. Dat klinkt als weinig, maar naar goed Italiaans gebruik zit de Napolitaanse defensie dichtgespijkerd: de laatste 8 wedstrijden 2 tegendoelpunten. Ook als Napoli tegen een driemansaanval speelt (zoals PSV), spelen er gewoon 3 verdedigers. Waarom een tactiek die werkt aanpassen? 

  • De enige mogelijkheid om er een spannende wedstrijd van te maken, is als PSV vroeg scoort. Juist dat is het zwakke punt van de Eindhovenaren. Zelfs bij de 0-6(!) overwinning op VVV werd dat duidelijk: de Venlonaren waren de eerste minuten beter. De Napolitaanse straatvechters maken zulke kansen.

Buona fortuna PSV. Johann Wolfgang von Goethe zei ooit: ‘vedi Napoli e poi muori’, ‘zie Napels en sterf daarna’. Ik hoop dat Napoli wacht tot december met overgaan tot executie en hoop dan op een wonderbaarlijke ontsnapping. Donderdag komt te vroeg.

0 reacties:

Een reactie posten